maanantai 21. helmikuuta 2011

Empiiristen testien analyysiä - ja matka jatkuu

Paino: 70.0kg
Vyötärö: 70cm

Näin 1900 kalorin päivätahdin 23. testipäivänä voisin vähän pohdiskella tilannetta. Paino on odotetusti pysynyt suht samassa. Se on hyppinyt n. 69.5 kilosta 70.5 kiloon, mutta mua on alkanut vähän epäilyttämään ton mun vaa'an luotettavuus (yhtenä päivänä se näytti yhtäkkiä 68.8:ia, vaikka olin ihan pulskana ja palas seuraavana päivänä taas seiskakymppiin), joten seurailen tilannetta enemmän vyötärön kapenemisen tai levenemisen kannalta. Siinä taas mielenkiintosta on, että vaikka paino on pysyny, on vyötärö ruvennu kapeneen. Se oli tammikuun viimesinä päivinä 70.5cm ja vaikka puolen sentin lähtö on tietysti myös hiukan epäilyttävää, se tulee sen verta helposti toi 70cm siihen mittaan numeroiksi, etten voi olla muuta kun uskomatta. Tammikuun lopussa se ei tullut, joten jotain on tapahtunut. Mene tiedä, että meinaako tämä nyt sitten sitä, että koska oon vetäny aika säännönmukasesti neljää tuntia liikuntaa viikossa plus venyttelyt, multa on rasvaa lähteny - ainakin vatsan kohdalta - samalla, kun tilalle on tullut joko rasvaa jonnekin muualle tai sitten lihasta niin, että paino on pysyny samana samalla, kun vyötärö kapenee... Ellei se johdu sitten mun uudesta ryhdistä.

Oon nimittäin tässä pari viikkoa harrastanut pientä ryhdistäytymistä mainitsemani shiatsu-hieronnan jälkeen. Siellä jotenkin silmät aukes sille, miten lapaluiden oikeesti pitäs olla, että ne on "takana" ja miten lysyssä mun rintaranka oikeesti on ollu. Tästä syystä oon siis pyrkinyt niin seisomaan, kävelemään kuin istumaankin suoremmassa aina kun mahdollista. Myös ratikassa ja bussissa. Ostin jopa Anttilasta satulatuolin, kun edullisesti sain (69.9e) ja työasento on parantunut, joskin paikat on sit ihan erilailla kipeet tässä istumisesta.

Noniin. Nyt oon sitten miettiny, että koska se paino pysyy samassa sillä abauttiarallaa 2000 kalorilla (sen verta monena päivänä menny överiksi, että olkoon tämä keskiarvo), voisin koettaa laihduttaa 1600 kalorilla päivässä, mikä on se suositus. Ja näihin lukuihinhan mä en ole aiemmin uskonut. Että 2000 kalorilla ei lihois. Mutta kappas kutaletta, kun eipä vaan ole lihonut! Fitin artikkelissa sanottiin tosiaan, että kaloreita laskevat syö usein liian vähän kaloreita, jollon kroppa menee säästöliekille ja sitten tuntuu siltä, että suositukset on ihan liikaa. No nyt alkaa tuntua siltä, että ainakin omalla kohdalla se oli ihan oikeessa. Tietty liikun aika paljon, mikä sit vaikuttaa siihen aineenvaihduntaan sun muuhun, mutta alan vähän ymmärtään tätä 2000 kalorin systeemiä ja on mulla kroppa tuntunukin ihan erilaiselta kun on syönyt enemmän. Ei tosin pidä unohtaa, että oon juonu paljon vihreetä teetä MUTTA musta tuntuu, että kakka tulee nykyään helpommin, kun kamaakin on enemmän, jollon systeemi toimii kaiken kaikkiaan nopeemmin ja paremmin.

Eli jos haluan oikeesti pudottaa painoa sinne 68 kiloon tai ehkä jopa 67 kiloon, voisin koettaa vähentää safkaamista siis 1500-1600 kaloriin ja kattoa mitä käy. Voi olla, että se on nyt hankalaa, kun välillä on tuntunu hankalalta pitää ittensä kurissa, ettei sen 1900 kalorin jälkeen sitten vaan syö niin paljon kun napa vetää. Kuitenkin rohkaistuneena siitä, etten oo lihonu, vaikka oon repsahdellu yli 1900 samalla kun oon syöny kuitenkin *vähintään* 1900kcal, niin aion laittaa itteni taas testiin. 1600 kaloria päivässä alkaen än yy tee nyt. Ja liikunnat pysyy samana. Viime viikolla olin niin väsy ja liikunta tuotti suunnattomia vaikeuksia, mutta sain käytyä neljän tunnin jumpat, vaiks keskiviikon pumppi-veny-kombo vaihtukin luovan työn työpajan takia torstain pumpiksi, ni nyt siitä piristyneenä ja rohkaistuneena aion jatkaa näillä liikunnoilla (ainakin) ja vähemmällä safkalla. Rohkea rokan syö jne.

Mitä karppaamiseen tulee, oon ehkä nykyään lähempänä lintsailevaa hyväkarppia, kun mitään muuta. En silti aio lisätä hiilareita (nyt oon syöny ehkä n.70-150g päivässä) esim. lisukkeilla, vaan nautin edelleen niin sanoni lihani ilman perunaa.

Ainii. Mun piti tänne pohdiskella sitä kans, miten diggailen lihaksikkaita reisiäni (kyykkyyn meno on nykyään ihan sika siistiä ;)), mutta toisaalta leuan alle kertyvää pussukkaa en diggaile yhtään. Tietty jälkimmäinen saattaapi tulla myös iän myötä, mutta luulenpa, että hiilareiden varastoima neste menee sinne ja poskiin kaikista helpoiten, eli ois siistiä jos sais taas ittensä edes semikarppaamaan, että näkis lähteekö se pois. Painon putoaminen voisi myös avittua sillä alakarppaamisen tavottelulla - ja painon putoaminen vaikuttaisi varmaan myös leukapussiin. En halua olla virtaviivainen, mutta kaksoisleukainen O.o

1 kommentti:

  1. Ei kannata olla huolissaan siitä että paino heittelee päivittäin. Yleensäkin vaakaa hysteerisesti tuijottamalla saa pään sekaisin ja turhaa stressiä koko asiasta. Ihmisen elimistö kuitenkin on niin monimutkainen kone ettei sen toimintaa pysty ennustamaan päivän tarkkuudella. Nestetasapaino, kuukautisturvotukset, liiallisen suolan tuottama turvotus, hiilaripöhö yms. vaikuttavat eri päivinä ja vuorokauden aikoina kehoon paljonkin. Yleensä noin pitkäaikaisessa laihdutuksessa jota säkin vedät suositus on kerran viikossa vaa'alla käynti. Jotkut tahot ovat jopa sitä mieltä että: "Vaaka mäkeen ja mittanauha käteen!" Tämä viittaa siihen että todenmukaisempi mittari pysyvään laihdutustulokseen saadaan mittaamalla vyötärön, käsivarsien ja reisin ympärysmitan muutoksia. Ja vaaka saattaakin ruveta viholliseksi siinä vaiheessa kun ylimääräinen rasva korvaantuu painavammilla lihaksilla. Siinä vaiheesa moni naislaihduttaja tekeekin virheen ja rupeaa vielä tiukemmaksi kalorintarkkailijaksi ja siinä vaiheessa laihtuminen tapahtuukin sitten vain lihaskatona eikä rasvakudoksesta. Sä liikut sen verran paljon ja intensiivisesti ettei tarvetta nopealle laihtumiselle ole. Ja jos sä todella tavoittelet tuota 67 kg niin ota rauhallisesti ettei käy niitä hallitsemattomia ahmimiskohtauksia koska sit sä vedät taas liian pienillä kaloreilla jatkon ja se kostautuu taas väsymisenä ja rumba on valmis. Hyvinhän sä olet edistynyt kokonaisuutena, saisit olla ylpeä itsestäsi! Mä ainakin olen susta ylpeä <3

    VastaaPoista